Reisinfo


opstap.nl

 

Voorbereidingen auto

Mijn baasjes hebben lange tijd goed nagedacht over de gewenste aanpassingen voor de auto. We wilden alles zo praktisch, maar ook minimalistisch mogelijk houden. Dus wat neem je absoluut wel en liever niet mee. De planning voor het doorvoeren van al deze aanpassingen was strak, want we wilden de gear in de Ardennen eind juni uitproberen voordat we naar Monoglië gaan.

Reservedelen

Allereerst zijn mijn baasjes gaan kijken welke delen er in ieder geval mee moeten als reservedelen. Voor die ruimte wisten we dus zeker dat het gereserveerd is. Bij deze reservedelen moet je denken aan keerringen, lagers, kruisjes voor de cardanas, filters, alle olie minimaal 1 Liter, relais, zekeringen, lampjes, gelijkrichter voor de dynamo, impeller voor brandstofpomp, reserveband met velg en zonder etc.
Wij bedanken All American Imports voor hun hulp bij het verzamelen van deze spullen.

Brandstof

Voor de brandstof had het baasje van de reis naar Gambia nog een reservetank in de auto zitten voor een extra 100 Liter. Deze is helemaal nagekeken en gereinigd. Ook zijn de koppelingen daar waar nodig vervangen en opnieuw gemonteerd, om lekken in ieder geval te voorkomen. Ook hebben we met zijn drietjes besloten dat het verstandig was een extra brandstoffilter toe te passen. Dit is even een iets duurder onderdeel en betekende voor mij dat ik een goede twee weken wat minder botjes kreeg. Maar het is voor een goed doel.
Het betreft een extra fijnfilter die ingebouwd is onder de motorkap. De brandstof gaat eerst door het fijnfilter heen, daarna door de originele brandstoffilter en gaat daarna naar de motor. In het buitenland weet je vaak niet zeker hoe goed de brandstof is, dus nemen we het zekere voor het onzekere met dit extra filter.
Baasje heeft een mooie steun gemaakt voor dit filter en inbouwen bleek uiteindelijk alles mee te vallen. En de Toyota zou de Toyota niet zijn als hij niet direct zou starten en lopen met het nieuwe filter erin.

2-Meter band

Met de Mongolie reisgroep is besloten allemaal een 2-meter band aan te schaffen. Met dit bakkie kunnen we op grotere afstand van elkaar contact houden. Dit wil zeggen dat we dus niet allemaal strak in elkaars stofwolk hoeven te rijden. De bedoeling is toch zo'n 30km bereik te hebben met dit bakkie. Eerst hadden we de antenne op het dak willen plaatsen, maar gezien de enorme antenne leek ons dat geen goed idee meer. Dan zouden we alle viaducten en bruggetjes moeten weren. Dus werd hij geplaatst in de rechterhoek van de voorbumper. Helaas bleek hij daar niet goed genoeg zijn werk te doen en werd hij dus verplaatst naar een mooi plekje bovenop de bullbar. Zoals hieronder op de foto is te zien.

De zwarte antenne is de 27MC. Met dit bakkie heb je een veel korter bereik, zoals normaal gesproken vrachtwagens met elkaar kunnen communiceren. Uiteraard wilde we deze ook graag behouden en hebben we dus ook voorop zitten.

Stickeren

We wilden iets doen met een kaart op de motorkap, zodat we overal ter wereld met mensen makkelijk kunnen communiceren waar we zijn en waar we vandaan komen. Na lang zoeken hebben we online een digitale kaart gekocht op drukkersformaat. Deze hebben we doorgestuurd naar de bestickerraar 'Ceeseffect' in Apeldoorn waar de kleurtjes nog iets aangepast zijn. Met een middag zat de sticker erop en is het eindresultaat oogstrelend. Zie hieronder de nieuwe motorkap!

Toen de website eenmaal online was en veel mensen ons ernaar vroegen, was de keuze voor een sticker op de auto snel gemaakt. Zo staat nu dus de website ook op de zijkant van onze wagen.
Laatste is de sticker van de Mongolië-reis op de zijschermen. Alle reizigers hebben deze sticker, wat ons een echte groep maakt!

Interieur

Bij de inrichting van het interieur hebben we echt geprobeerd stil te staan bij de dagelijkse behoefte. Welke spullen wil je direct binnen handbereik hebben en welke spullen gebruik je eigenlijk niet zo vaak. Toch zijn hier nog veel keuzes in te maken. Zo gebruik je bijvoorbeeld de EHBO tas, hopelijk, niet zo vaak, maar wil je wel direct binnen handbereik hebben. De camera gebruik je vaak, maar is van dusdanig formaat dat het lastig is op te bergen in de cabine etc etc.

Middenconsole & dashboard
In het middenconsole bewaren we al onze kaarten die we bij de reis gebruiken. Ook hebben we hierin de nodige spulletjes voor een plasje onderweg of toetendoekjes om zowel mij als de baasjes schoon te houden. Verder vinden we daar de survivalkit met daarin al het nodige om te overleven, mocht het echt ooit foutgaan, alle opladers van de nodige aparatuur.

Het dashboard kastje beperkt zich tot wat schrijfgerei, medicijnen voor vrouwtje, rekenmachinie voor het omrekenen van valuta en een 'poin it' boekje wat erg handig kan zijn als je in een land de taal niet spreekt. In dit boekje wijs je simpel weg de plaatjes aan van wat je zoekt. Onmisbaar op grote reizen!!

Verder hebben we een afvalzakje geplaats om bende in de auto te voorkomen en zijn alle reismiddelen geïnstalleerd zoals, de 27MC, de 2-meterband, een e-meter om de batterij in de gaten te houden, de GPS en de MAG light.
We hebben genoeg CD's bij om de hele reis lekker mee te kunnen zingen, maar gelukkig hoor ik dat achterin niet zo goed als ik lig te slapen. Deze hebben we om de zonnenkleppen gedaan zodat we geen ruimte hoefden op te offeren.

Een raamclip voorkomt de we overal door de auto parkeerkaartjes en doorgangspapiertjes hebben slingeren. Kleine dingetjes die over de lange rit toch een groot verschil maken.

Achterin
Acterin de auto is een kist ingebouwd. Deze kist bevat een lade met hierin de mogelijkheid om een koelkast aan te sluiten. Rechts-midden voertuig ligt de extra brandstoftank. Aan de linkerzijde hiervan is de ruimte gecreëerd om de reserveonderdelen te stallen. Hier zijn ook twee lades voor gereedschap en spullen voor de compressor.

Achterin zijn vooral veel aanpassingen voor mij gedaan. Natuurlijk heb ik mijn Oma-auping bedje die midden op de kist ligt. Daaromheen hebben vrouwtje en baasje het dichtgebouwd. Hier kan ik goed mee leven, want er is voldoende plek om te slapen en languit te liggen.

Om te voorkomen dat ik door de voorruit vlieg hebben mijn baasjes in het midden van de auto een gordel geïnstalleerd. Deze stokt als ik naar voren schiet. Het is een felle, want als ik plots mezelf op mijn kussen wil laten vallen dan hang ik met mijn lijfje nog in de lucht. Dat is dus even wennen!
Aan de linkerzijde van het voertuig hebben we naast de kist ruimte boven de wielkuip voor 24 kg voer. Dit zijn twee grote zakken. Dit ruim sluiten mijn baasjes af met twee zandplanken, die ons helpen in de woestijn uit het losse zand toch nog weg te rijden. Mijn baasjes waren band dat ik anders aan de zak zou blijven kwijlen, waar ze misschien ook wel een punt hebben.
Bovenop deze planken staan de kledingtassen. Een weekendtassen per baasje met daarin ondergoed voor 10 dagen en truitjes en broeken voor iets minder dan een week. Deze tassen zijn lekker om op te liggen, dus dat laat ik ook niet na!!
Aan de linkerzijde tegen het dak aan hebben we handdoeken, fleecevesten, verhuisdekens voor in de tent (in verband met mijn nagels op de tentbodem) en kinderschoentjes opgebonden. Deze schoenen kunnen we in Mongolië aan kinderen uitdelen, bedankt voor dit mooie idee en initiatief Fons en Arend.

Aan de rechterzijde van de kist hebben we extra schoenen en stoelen liggen. Om hier een soort gesloten compartiment van te kunnen maken hebben we de tafel rechtop naast mijn Oma-auping gezet. HIertussen zitten alle spullen voor de tent zoals slaapmatten, slaapzakken en ook een mobieltoilet stoeltje. Zo maakt het het af en toe wat makkelijker voor mijn baasjes om toch in de natuur makkelijk naar de toilet te gaan.

Boven mij hebben mijn baasjes een net gespannen waarin ze kleine zaken stoppen zoals kussentjes, ondermatjes voor in de tent, mijn frisbee en mijn balletje. Zo heb ik alles binnen bereik zullen we maar zeggen.

Achterin heb ik dan de waterbak staan zodat ik vanaf mijn kussentje altijd kan drinken.

Lade
Helemaal achterin zit een lade met daarin de koelkast. Naast de koelkast staat een kist met huishoudelijk spul (schoonmaak, voorraad, afvalzakken, vershouddoosjes, wasknijpers etc), een kist met kookgerei en 'servies', een kist met eetvoorraad voor maximaal zeven dagen (noodvoorraad eten) en nog wat overige spullen zoals een eetbak voor mij, EHBO voor mij etc.

Naast de kist staat aan de linkerkant de compressor zodat we onderweg altijd de banden kunnen oppompen bijvoorbeeld.
In het linkerzijscherm zit de omvormer weggewerkt die ervoor zorgt dat we ook 220V aan boord hebben voor het opladen van bijvoorbeeld de laptop, telefoon en dergelijke.

In het rechterzijscherm zit de brandstofpomp voor het overpompen van diesel van de reservetank naar de originele brandstoftank.

Het dak
Op het dak hebben we een kist en een reserband liggen. Dit is enkel een band en dus geen velg. In deze band hebben ruimte voor nog eens 12kg voer. Ik eet niet eens zoveel, maar het is gewoon een lange reis en dus een grote totaal hoeveelheid. Mijn voer is niet verkrijgbaar in Mongolië of Rusland, dus dan nemen we het maar mee.

In de kist hebben we de tent en de tarp liggen. Als deze bijvoorbeeld nat of vies van de modder zijn, liggen ze in ieder geval niet in de auto, maar op het dak. Ook liggen in de kist mijn overheerlijke peesjes. Deze ruiken een beetje en vooral in de warmte, dus liggen deze veilig buiten mijn bereik op het dak.